Projekt_ Miénk itt a Tér!
Miénk itt a tér!
Projektterv
2019.
Alapadatok
Készítette
Filep Otília
A projekt címe
Miénk itt a tér!
Összefoglalás
A projektben számos elméleti, gyakorlati és kreatív feladat szolgálja a földrajzi helymeghatározás, koordináta rendszer, adott koordináták meghatározásával kapcsolatos problémák megismerését, feldolgozását. Bevezetésként a bolygónk méreteiről beszélgetünk. A Föld méretéről az első, mai értelemben is pontosnak nevezhető elképzelés több mint kétezer évvel ezelőttre nyúlik vissza. A lenyűgöző eredmény egy egyszerű, ám ötletes méréshez kötődik, amit az alexandriai könyvtár vezetője, a földrajztudós Eratoszthenész végzett el. A Geomatech/Geogebra tananyag segítségével a tanulók meghatározzák a Föld kerületét. Ezt követően a tanulók megkeresik településünket a Google térképen, leolvassák az iskola földrajzi koordinátáit. A következő feladatok segítségével és a táblakép kialakításával a tanulók a koordináta rendszerre asszociálnak (pozitív, negatív számok ábrázolására); térképészeti alapfogalmak megbeszélése, a Föld geometriai paramétereinek az áttekintése (világtájak, Egyenlítő, kezdő meridián, szélességi körök, hosszúsági körök). Értékek előjeleinek a megbeszélése. Elvégzik a Sulinet és a Geomatech tananyag oldalán található, a témához kapcsolódó gyakorló feladatokat: hely keresése földrajzi koordináták alapján. Minden csoport bemutatja az eredményeket. Mindezen foglalkozások elvezetnek a helymeghatározás fontosságának felismeréséhez. Rövid videókat tekintenek meg: mindennapokban előforduló helyzetek megoldása GPS segítségével. Ezek után következik az amerikai- GPS- és a fejlesztés alatt álló európai- Galilei- helyzet meghatározó alkalmazások rövid ismertetése. A tanulók, a foglalkozásokon "tudós" csoportokat alkotnak és önállóan, kis irányítással dolgoznak a projekt feladatokon: megfigyelés, kísérlet, gondolkodás, számítások, vázlatírás, rajzolás, vélemények megfogalmazása szóban és írásban. Teszik mindezt hagyományos eszközök és új innovatív módszerek, eszközök segítségével. A kiscsoportos tanulásszervezés elősegíti a bemutatott témával kapcsolatban felmerülő kérdések, problémák, vélemények megbeszélését. A témához kapcsolódó tevékenységek közben megfelelő segítő kérdések támogatják a diákok aktív tanulását, de meghagyják az önálló tervezés és gondolkodás lehetőségét. A jól irányított kérdések abban is segítenek, hogy a tanulók a foglalkozások során szerzett új ismeretek alapján felülvizsgálják meglévő elképzeléseiket. A részletes csoportbeszámolók alapján, tanári segítséggel összehasonlítják és összegezik az eredményeket, közös következtetéseket fogalmaznak meg. Ez lehetőséget ad a tévhitek felszínre hozására. ezek megbeszélésére, a szükséges javítások elvégzésére. A foglalkozások lehetőséget adnak a tanulóknak, hogy több szemszögből vizsgálják meg ugyanazt a problémát így új összefüggésekben alkalmazhatják tudásukat. Zárásként a diákok a Linoit.com alkalmazás felületén színes cetlikre írják le véleményüket, legjobb élményeiket az elmúlt órákról, megismert alkalmazásokról; esetleg hová utaznának el legszívesebben, ha lehetőségük lenne rá.
Tantárgyak köre
- Fizika, matematika, informatika, földrajz, történelem.
Évfolyamok
8. évfolyam
Időtartam
6 óra
KAPCSOLÓDÁSOK
- A hely, ahol élünk¸a fizikában és földrajzban tanultak helymeghatározási vonatkozásai.
- Jövőképek- (a technikai fejlődés következményei a társadalomra- életszínvonal, a tudományokra); fizikai, földrajzi ismeretek a technikai fejlődésen keresztül döntő hatásai az ember életminőségére.
- Behálózva: hálózatok a környezetünkben - technológiai rendszerek a környezetünkben; elektronikus információs és kommunikációs technológiák; mobiltelefon applikációk; internet, web-2, a gépek internete
- A tudományos és technikai témák, társadalmi kérdésekkel való összekapcsolása, együttes kezelése.
- A foglalkozás témája összhangban van a Nemzeti Ifjúsági Stratégia és a Nemzeti Alaptanterv célkitűzéseivel is. A foglalkozások illeszkednek a földrajz, fizika-, tudománytörténet óra anyagába.
- Irodalom és vizuális kultúra: a technikai fejlődéssel kapcsolatos érzések, meglátások, esetleg új lehetőségek megfogalmazása: rövid történet, rajz. Fényképek, kisfilmek elemzése. Képek jellemző vonásainak kiemelése, rendszerezése.
- Fizika történet: az állampolgári mentalitáskultúra formálása, résztvevő állampolgári viselkedésminták megalapozása.
- Család és társadalom- emberi magatartástípusok, társadalmi szerepek.
A projekt pedagógiai alapjai
Tartalmi követelmények
Tanulási és innovációs készségek fejlesztése
- Egyszerűen lefolytatható online fizikai kísérlet elvégzése, számítások elvégzése, a kísérleti tapasztalatok kiértékelése.
- Bolygónk valódi méretének a kiszámítása.
- Térképeken közölt információk olvasása, értelmezése.
- A földrajzi fokhálózat jellemzőinek elmélyítése.
- Földrajzi-környezeti tartalmú információkkal kapcsolatos egyszerű vázlatrajzok, folyamatábrák, keresztmetszeti rajzok és térképvázlatok értelmezése és készítése
- A természettudományos és technológiai ismeretek és gondolkodásmódok felhasználása a mindennapi élettel összefüggő problémák felismerésében, vizsgálatában és megoldásában
- Tévképzetek felszínre hozása és módosítása
- Egyszerű számítási feladatok elvégzése. A matematikai kompetencia fejlesztése.
Tanulási célok/Tanulási eredmények
Kritikai gondolkodás és problémamegoldás
- Az ismeretek alkalmazása a problémák megoldásában.
- A mindennapi életet befolyásoló fizikai természetű jelenségek értelmezése.
Információs és kommunikációs technológiai műveltség fejlesztése
- A digitális technológia megfelelő használata az információkhoz való hozzáférés.
- Az információk rendszerezése, elemzése és összegzése a problémamegoldás és a válaszok megtalálása érdekében.
Kommunikáció és együttműködési kompetenciák fejlesztése
- Gondolatok és ötletek világos és hatékony kifejtése szóban és írásban.
- Együttműködő-készség különböző csapatokkal az eredményes munka érdekében.
- Megfelelő és eredményes együttműködés másokkal; a csapat kollektív tudásának használata a megfelelő esetben.
Életvezetési és karrierkészségek készségek fejlesztése
- Különböző szerepekhez és felelősségi körökhöz való alkalmazkodás.
- A társak erősségeinek felhasználása a közös cél eléréséért.
- Az idő és a munkamennyiség hatékony kezelése.
- Integritás és etikus magatartás
Értékelési terv
- Megbeszélés, formatív értékelés.
- Előzetes ismeretek értékelése.
- önértékelés: értékelő lap
- csoporton belüli együttműködés értékelése: értékelő lap.
- feladatlapok
- online gyakorló feladatok
- csoport közi értékelés: adatok, eredmények összehasonlítása.
- csoportok: összegző beszámoló
- bemutató
- reflektálás, önálló vélemények megfogalmazása írásban: online faliújság.
Értékelési összefoglaló
A tevékenységek nagymértékben szolgálják az általános műveltség gyarapítását, előtérbe helyezik a problémamegoldást, a kreativitást igénylő feladatokat. Az online tanulási környezet szabadságot és autonómiát ad a diákoknak. A kiscsoportos tanulásszervezés elősegíti a bemutatott témával kapcsolatban felmerülő kérdések, problémák, vélemények megbeszélését: diagnosztikus értékelés. Számos elméleti, gyakorlati és kreatív feladat szolgálja a földrajzi helymeghatározás, koordináta rendszer, koordinátapontok meghatározásával kapcsolatos problémák megismerését, feldolgozását. A témához kapcsolódó tevékenységeket segítő kérdések támogatják a diákok aktív tanulását, és meghagyják az önálló tervezés és gondolkodás lehetőségét. A jól irányított kérdések segítenek abban, hogy a tanulók a tanulás során szerzett tapasztalatok alapján átértékeljék meglévő elképzeléseiket. A részletes csoportbeszámolók alapján összehasonlítják és összegezik az eredményeket, közös következtetéseket fogalmaznak meg. Ez lehetőséget ad az esetleges tévhitek felszínre hozására. ezek megbeszélésére, a szükséges javítások elvégzésére. A foglalkozások lehetőséget adnak a tanulóknak, hogy több szemszögből vizsgálják meg ugyanazt a problémát így új összefüggésekben alkalmazhatják tudásukat. Az értékelés főleg formatív módon történik, de a projekt során a szummatív értékelésre is adódik lehetőség: feladatlapok, számítási eredmények, beszámolók. A projekt tevékenységek során a gyerekek nagyon sok pozitív megerősítést kapnak: pedagógus, csoport társak, eredmények. A tanári visszajelzések a hangsúly a fejlődésre, nem a hiányosságokra fektetik. A tanulóknak minden foglalkozás alkalmával rendelkezésére áll néhány perc, amikor munkájuk folytatása előtt megbeszélhetik a kérdéseiket, ötleteiket. A gyerekek részfeladatokat vállalnak csoporton belül, folyamatosan önellenőrzést és egymás ellenőrzését végezik. A tanulóközpontú tanulás által, fejlődnek az önálló tanuláshoz szükséges készségek: döntéshozás, időkeretek betartása, önszerveződés, felelősségteljes feladatvégzés. A tanulók munka állomásonként jegyzetfüzetekben írják le a felmerülő problémákat, javaslatokat, további teendőket, terveket. Ez lehetővé teszi a folyamatos önértékelést, a csoporttársak értékelését.
A projekt menete
Módszertani eljárások
A projekt módszertana tanulóközpontú tevékenységekkel segített, az előzetes ismeretek, tapasztalatok alapján, interaktívan történő új tudásépítésre, elmélyítésre épül.
- Mekkora a bolygónk? (1 óra)
Előkészítés, ráhangolás
Video megtekintése: A Nap és a Föld méretarányai: https://www.youtube.com/watch?v=-JXuSux9lKk (2019.04.24.)
A Föld méretéről az első, mai értelemben is pontosnak nevezhető elképzelés több mint kétezer évvel ezelőttre nyúlik vissza. A lenyűgöző eredmény egy egyszerű, ám ötletes méréshez kötődik, amit az alexandriai könyvtár vezetője, a földrajztudós Eratoszthenész (Kr.e. kb. 276-195) végzett el. A kísérletet márciusban végezték el a tanulók: helyi dél időben megmérték a Nap által vetett árnyékot egy rúd segítségével és egy előre összealított feladatlap utasításait követve kiszámították a Föld kerületét. Az eredmények 39600km és 41000 km között helyezkedtek. A legjobb eredmény39960 km volt (a Föld kerületének valódi mérete: 40075 km).
Feladat megjelölés
Kísérlet megismétlése a Geomatech tananyag segítségével: A Föld kerülete
https://tananyag.geomatech.hu/m/UzY4lJTO (2019.04.17.)
A csoportok kiszámítják a föld kerületét különböző beesési szögeket használva: D pont mozgatása a kör körül.
Előzetes ismeretek feltérképezése, rendszerezése
Mi változik a D pont mozgatásával a kör felületén? Figyeljétek meg a földgömböt is.
Csoportmegbeszélés, válaszok ismertetése, közös fogalmak kiemelése: koordináták, fokhálózat, szélességi és hosszúsági körök.
Sulinet tananyag: https://tudasbazis.sulinet.hu/hu/termeszettudomanyok/termeszetismeret/ember-a-termeszetben-6-osztaly/tajekozodas-a-foldgombon-a-szelessegi-es-hosszusagi-korok/a-szelessegi-korok (2019.04.24.).
Tájékozódás a földgömbön online felületen, a szélességi köröket és hosszúsági köröket határoznak meg: következtetnek a fokhálózatra: Elvégzik az oldalon található gyakorló feladatokat: Hely keresése földrajzi koordináták alapján.
- Hol vagyunk mi? (1óra)
Ismeretek rendszerezése, új kontextusba helyezése
Google térkép bemutatása. Hol vagyunk mi? A tanulók megkeresik településünket, leolvassák az iskola földrajzi koordinátáit és leírják a jegyzetfüzetekbe.
Játékos feladat
Geomatech_ Koordináta-torpedó játék: https://tananyag.geomatech.hu/b/869485#material/964061 (2019.04.24.). Játékos feladat: koordináták meghatározása, előjelek megbeszélése a koordináta rendszer négy negyedében.
Feladat megjelölés
Csoportmunka: minden csoport egy, az iskola koordinátáival megegyező pontot keres meg, a koordináta értékek előjelei eltérnek a négy csoportnál, a koordináta rendszer négy negyedének megfelelően (+ +; - -; + -; - +). Bejelölik az kapott pontot a feladatlapon.
Google térkép kivetítése az IKT táblán. Minden csoportvezető bejelöli a kapott pontot a táblán lévő térképen. Cetlivel jelölik a pontokat a hagyományos földgömbön is. A táblakép alapján a koordináta rendszerre asszociálnak (pozitív, negatív számok ábrázolására)
A táblakép alapján- térképészeti alapfogalmak átbeszélése, a Föld geometriai paramétereinek az áttekintése (világtájak, Egyenlítő, kezdő meridián, szélességi körök, hosszúsági körök). Értékek előjeleinek a megbeszélése.
- Mi van az iskolánk "alatt" a Föld gömb túlsó oldalán? (2 óra)
Ismeretek rendszerezése, új kontextusba helyezése
Határozd meg a földrajzi koordinátákat!
Map Tunnelling Tool: https://www.freemaptools.com/tunnel-to-other-side-of-the-earth.htm (2019.04.24.)
A leolvasott koordináta értékeket összehasonlítják az iskola koordinátáival.
Négy csoportban dolgoznak és megkeresik az összefüggést az alagút végén lévő pont és az iskola koordinátái között. Minden csoport beszámol a munkájáról, ismertetik a Földgömb másik oldalán lévő koordináták meghatározási módját az alkalmazás segítsége nélkül.
A foglalkozás végén értékelik a csoportok gondolatmenetét, a kapott összefüggéseket. Kiválasztják a legegyszerűbb, célravezető módszert.
A tanulók kiszámítják az elképzelt alagút hosszúságát: a kör kerületéből indulnak ki, átmérő értéke, sugár értékének a megadása. Szükség esetén- tanári támogatás segítő kérdésekkel.(kör, kerület, sugár, átmérő).
Minden csoport kiszámítja a Föld átmérőjét. Ismertetik az eredményeket.
Eredmények értékelése, ellenőrzése: tankönyv/ Internet.
Geomatech tananyag: Eratoszthenész becslése a Föld sugarára
https://tananyag.geomatech.hu/b/869525#material/1403649 (2019.04.24.)
Kapcsolódó feladatok megoldása, eredmények bemutatása, megbeszélés.
- Miért fontos a helymeghatározás? (2óra)
Ráhangolódás, jelentésteremtés
A diákok rövid (1- 2 perces) videókat néznek meg- GPS használata a mindennapi életben- helymeghatározás, navigáció, elsősegély stb. Ezek után következik az amerikai- GPS- és a fejlesztés alatt álló európai- Galilei- helyzet meghatározó alkalmazások rövid ismertetése, használata a mindennapi élet helyzetekben.
Visszacsatolás, kapcsolatteremtés
Miért fontosak ezek az alkalmazások? Miért fontos nagyon sok esetben a tartózkodási hely meghatározása?
A tanulók 4- 5 fős csoportokban dolgoznak; kifejtik véleményüket a látottakkal kapcsolatban. Meghatározzák, hogy a videó tartalma melyik fontos mindennapi problémához kapcsolódik. Megbeszélik a helyzet-meghatározás fontosságát, újabb alkalmazási lehetőségeket gyűjtenek.
Az általuk legfontosabbnak tartott alkalmazási ötletet bemutatják egy rövid történettel, esetleg rajzos bemutatóval. Következik egymás munkájának az értékelése.
Játékos feladat
Geomatech_ Add meg a szálloda koordinátáit! A GPS használata elterjedt. Működésének megértéséhez járul hozzá ez a tananyagegység: https://tananyag.geomatech.hu/material/simple/id/508065#material/590077 (2019.04.24.)
A térképen véletlenszerűen megjelenik egy szállodát jelképező pont. Határozd meg a koordinátáit!
Geomatech_GPS szimuláció megtekintése: https://tananyag.geomatech.hu/material/simple/id/1414331 (2019.04.24.)
- Reflektálj! Szólj hozzá!
A diákok meghívása a Linoit.com alkalmazás felületére; mindenki leírja egy színes cetlire a véleményét, legjobb élményét az elmúlt órákról, megismert alkalmazásokról, esetleg hová utazna el legszívesebben, ha lehetősége lenne rá.
A projekt részletei
Szükséges készségek
A projekt tematikája kapcsolódik a fizika, matematika és földrajz tantárgyak témaköreihez. Adott esetben tantárgyi részeket a célcsoporthoz igazodva könnyen ki lehet hangsúlyozni. A foglalkozások nagymértékben szolgálják az általános műveltség gyarapítását, előtérbe helyezik a problémamegoldást, a kreativitást igénylő feladatokat. A foglalkozások tevékenységei jól adaptálhatóak az eszközök, a célcsoport és a résztémák szempontjából is. A tevékenységek listáját tovább lehet bővíteni témakörökre vagy egész tananyagra, a tanulói igényekhez, képességekhez és az időkeretekhez alkalmazkodva. Számos elméleti, gyakorlati és kreatív feladat szolgálja a földrajzi helymeghatározásával kapcsolatos problémák megismerését, feldolgozását. A foglalkozások különböző elemei a konkrét körülményekhez, lehetőségekhez igazodva kiemelhetőek és rövidebb időkeretekben önállóan is megvalósíthatóak.
Előzetes tudás:
- fizikai alapfogalmak: tér, mérés, kísérlet, fény, árnyék, mozgás, idő, műhold, hullám.
- földrajzi alapfogalmak: térképészeti alapfogalmak, a Föld geometriai paraméterei: világtájak, egyenlítő, kezdő meridián, szélességi körök, hosszúsági körök, földrajzi koordináták, fokhálózat. navigáció, helymeghatározás.
- digitális írástudás (böngészők kezelése, számítógéppel segített tanulási készségek, alkalmazások kezelése).
- kooperatív tanulási készségek: csoportmunka elfogadása, vállalkozási készség és felelősségtudat, időkeretek betartása, önértékelés, csoporton belüli és csoportközi értékelés.
A feladat a csoportmunkában, kifejezőképességben, illetve számítógépes alkalmazások használatában jártasságot igényel a pedagógus és a diákok részéről is.
Nehézségek a módszer bevezetés elején tapasztalhatóak, amíg hozzá szoknak az önálló, tanulóközpontú tanuláshoz, az önálló véleményalkotáshoz, szóban és írásban.
A projekthez szükséges anyagok és eszközök
Technológia - Hardver
- Interaktív tábla, projektor, tanári laptop
- fényképező gép vagy mobil telefon.
- tanulói laptop vagy tablet
Internetes források, alkalmazások
- TeamUp (csoportalkotás): https://teamup.aalto.fi/
- Időmérő: https://www.online-stopwatch.com/
- Google térkép: https://www.google.hu/maps/
- Alagút a Föld másik oldalára: https://www.freemaptools.com/tunnel-to-other-side-of-the-earth.htm
- Online üzenő fal: https://en.linoit.com/
Közgyűjteményi tartalmak
- Geomatech tanegységek:
https://tananyag.geomatech.hu/m/UzY4lJTO
https://tananyag.geomatech.hu/b/869485#material/964061
https://tananyag.geomatech.hu/b/869525#material/1403649
https://tananyag.geomatech.hu/material/simple/id/508065#material/590077
https://tananyag.geomatech.hu/material/simple/id/1414331
- SDT tananyag: Tájékozódás a földgömbön: https://tudasbazis.sulinet.hu/hu/termeszettudomanyok/termeszetismeret/ember-a-termeszetben-6-osztaly/tajekozodas-a-foldgombon-a-szelessegi-es-hosszusagi-korok/a-szelessegi-korok
- A Nap és a Föld méretarányai
https://www.youtube.com/watch?v=-JXuSux9lKk
- Videó 1: https://www.youtube.com/watch?v=8_5T1FwQPZc&list=PLoW55g8cihhLcnWXFbi75Qezlwc61ExX6&index=1
- Videó 2:
https://www.youtube.com/watch?v=YoUztqK-FD4&index=3&list=PLoW55g8cihhLcnWXFbi75Qezlwc61ExX6
- Videó 3:
https://www.youtube.com/watch?v=74IYvJjy8c8&list=PLoW55g8cihhLcnWXFbi75Qezlwc61ExX6&index=5
- Videó 4:
https://www.youtube.com/watch?v=98K-G8zdbVk&list=PLoW55g8cihhLcnWXFbi75Qezlwc61ExX6&index=4
Egyéb Eszköz
- feladatlapok
- értékelő lapok
- földgömb, térkép, számológép
- füzet, csomagoló papír, színes filctollak
Projektterv