Projekt_ Miénk itt a Tér!

2019.04.28

Miénk itt a tér!

Projektterv

2019.

Alapadatok

Készítette

Filep Otília

A projekt címe

Miénk itt a tér!

Összefoglalás

A projektben számos elméleti, gyakorlati és kreatív feladat szolgálja a földrajzi helymeghatározás, koordináta rendszer, adott koordináták meghatározásával kapcsolatos problémák megismerését, feldolgozását. Bevezetésként a bolygónk méreteiről beszélgetünk. A Föld méretéről az első, mai értelemben is pontosnak nevezhető elképzelés több mint kétezer évvel ezelőttre nyúlik vissza. A lenyűgöző eredmény egy egyszerű, ám ötletes méréshez kötődik, amit az alexandriai könyvtár vezetője, a földrajztudós Eratoszthenész végzett el. A Geomatech/Geogebra tananyag segítségével a tanulók meghatározzák a Föld kerületét. Ezt követően a tanulók megkeresik településünket a Google térképen, leolvassák az iskola földrajzi koordinátáit. A következő feladatok segítségével és a táblakép kialakításával a tanulók a koordináta rendszerre asszociálnak (pozitív, negatív számok ábrázolására); térképészeti alapfogalmak megbeszélése, a Föld geometriai paramétereinek az áttekintése (világtájak, Egyenlítő, kezdő meridián, szélességi körök, hosszúsági körök). Értékek előjeleinek a megbeszélése. Elvégzik a Sulinet és a Geomatech tananyag oldalán található, a témához kapcsolódó gyakorló feladatokat: hely keresése földrajzi koordináták alapján. Minden csoport bemutatja az eredményeket. Mindezen foglalkozások elvezetnek a helymeghatározás fontosságának felismeréséhez. Rövid videókat tekintenek meg: mindennapokban előforduló helyzetek megoldása GPS segítségével. Ezek után következik az amerikai- GPS- és a fejlesztés alatt álló európai- Galilei- helyzet meghatározó alkalmazások rövid ismertetése. A tanulók, a foglalkozásokon "tudós" csoportokat alkotnak és önállóan, kis irányítással dolgoznak a projekt feladatokon: megfigyelés, kísérlet, gondolkodás, számítások, vázlatírás, rajzolás, vélemények megfogalmazása szóban és írásban. Teszik mindezt hagyományos eszközök és új innovatív módszerek, eszközök segítségével. A kiscsoportos tanulásszervezés elősegíti a bemutatott témával kapcsolatban felmerülő kérdések, problémák, vélemények megbeszélését. A témához kapcsolódó tevékenységek közben megfelelő segítő kérdések támogatják a diákok aktív tanulását, de meghagyják az önálló tervezés és gondolkodás lehetőségét. A jól irányított kérdések abban is segítenek, hogy a tanulók a foglalkozások során szerzett új ismeretek alapján felülvizsgálják meglévő elképzeléseiket. A részletes csoportbeszámolók alapján, tanári segítséggel összehasonlítják és összegezik az eredményeket, közös következtetéseket fogalmaznak meg. Ez lehetőséget ad a tévhitek felszínre hozására. ezek megbeszélésére, a szükséges javítások elvégzésére. A foglalkozások lehetőséget adnak a tanulóknak, hogy több szemszögből vizsgálják meg ugyanazt a problémát így új összefüggésekben alkalmazhatják tudásukat. Zárásként a diákok a Linoit.com alkalmazás felületén színes cetlikre írják le véleményüket, legjobb élményeiket az elmúlt órákról, megismert alkalmazásokról; esetleg hová utaznának el legszívesebben, ha lehetőségük lenne rá.

Tantárgyak köre

  • Fizika, matematika, informatika, földrajz, történelem.

Évfolyamok

8. évfolyam

Időtartam

6 óra

KAPCSOLÓDÁSOK

  • A hely, ahol élünk¸a fizikában és földrajzban tanultak helymeghatározási vonatkozásai.
  • Jövőképek- (a technikai fejlődés következményei a társadalomra- életszínvonal, a tudományokra); fizikai, földrajzi ismeretek a technikai fejlődésen keresztül döntő hatásai az ember életminőségére.
  • Behálózva: hálózatok a környezetünkben - technológiai rendszerek a környezetünkben; elektronikus információs és kommunikációs technológiák; mobiltelefon applikációk; internet, web-2, a gépek internete
  • A tudományos és technikai témák, társadalmi kérdésekkel való összekapcsolása, együttes kezelése.
  • A foglalkozás témája összhangban van a Nemzeti Ifjúsági Stratégia és a Nemzeti Alaptanterv célkitűzéseivel is. A foglalkozások illeszkednek a földrajz, fizika-, tudománytörténet óra anyagába.
  • Irodalom és vizuális kultúra: a technikai fejlődéssel kapcsolatos érzések, meglátások, esetleg új lehetőségek megfogalmazása: rövid történet, rajz. Fényképek, kisfilmek elemzése. Képek jellemző vonásainak kiemelése, rendszerezése.
  • Fizika történet: az állampolgári mentalitáskultúra formálása, résztvevő állampolgári viselkedésminták megalapozása.
  • Család és társadalom- emberi magatartástípusok, társadalmi szerepek.


A projekt pedagógiai alapjai

Tartalmi követelmények

Tanulási és innovációs készségek fejlesztése

  • Egyszerűen lefolytatható online fizikai kísérlet elvégzése, számítások elvégzése, a kísérleti tapasztalatok kiértékelése.
  • Bolygónk valódi méretének a kiszámítása.
  • Térképeken közölt információk olvasása, értelmezése.
  • A földrajzi fokhálózat jellemzőinek elmélyítése.
  • Földrajzi-környezeti tartalmú információkkal kapcsolatos egyszerű vázlatrajzok, folyamatábrák, keresztmetszeti rajzok és térképvázlatok értelmezése és készítése
  • A természettudományos és technológiai ismeretek és gondolkodásmódok felhasználása a mindennapi élettel összefüggő problémák felismerésében, vizsgálatában és megoldásában
  • Tévképzetek felszínre hozása és módosítása
  • Egyszerű számítási feladatok elvégzése. A matematikai kompetencia fejlesztése.

Tanulási célok/Tanulási eredmények

Kritikai gondolkodás és problémamegoldás

  • Az ismeretek alkalmazása a problémák megoldásában.
  • A mindennapi életet befolyásoló fizikai természetű jelenségek értelmezése.

Információs és kommunikációs technológiai műveltség fejlesztése

  • A digitális technológia megfelelő használata az információkhoz való hozzáférés.
  • Az információk rendszerezése, elemzése és összegzése a problémamegoldás és a válaszok megtalálása érdekében.

Kommunikáció és együttműködési kompetenciák fejlesztése

  • Gondolatok és ötletek világos és hatékony kifejtése szóban és írásban.
  • Együttműködő-készség különböző csapatokkal az eredményes munka érdekében.
  • Megfelelő és eredményes együttműködés másokkal; a csapat kollektív tudásának használata a megfelelő esetben.

Életvezetési és karrierkészségek készségek fejlesztése

  • Különböző szerepekhez és felelősségi körökhöz való alkalmazkodás.
  • A társak erősségeinek felhasználása a közös cél eléréséért.
  • Az idő és a munkamennyiség hatékony kezelése.
  • Integritás és etikus magatartás

Értékelési terv

  • Megbeszélés, formatív értékelés.
  • Előzetes ismeretek értékelése.
  • önértékelés: értékelő lap
  • csoporton belüli együttműködés értékelése: értékelő lap.
  • feladatlapok
  • online gyakorló feladatok
  • csoport közi értékelés: adatok, eredmények összehasonlítása.
  • csoportok: összegző beszámoló
  • bemutató
  • reflektálás, önálló vélemények megfogalmazása írásban: online faliújság.

Értékelési összefoglaló

A tevékenységek nagymértékben szolgálják az általános műveltség gyarapítását, előtérbe helyezik a problémamegoldást, a kreativitást igénylő feladatokat. Az online tanulási környezet szabadságot és autonómiát ad a diákoknak. A kiscsoportos tanulásszervezés elősegíti a bemutatott témával kapcsolatban felmerülő kérdések, problémák, vélemények megbeszélését: diagnosztikus értékelés. Számos elméleti, gyakorlati és kreatív feladat szolgálja a földrajzi helymeghatározás, koordináta rendszer, koordinátapontok meghatározásával kapcsolatos problémák megismerését, feldolgozását. A témához kapcsolódó tevékenységeket segítő kérdések támogatják a diákok aktív tanulását, és meghagyják az önálló tervezés és gondolkodás lehetőségét. A jól irányított kérdések segítenek abban, hogy a tanulók a tanulás során szerzett tapasztalatok alapján átértékeljék meglévő elképzeléseiket. A részletes csoportbeszámolók alapján összehasonlítják és összegezik az eredményeket, közös következtetéseket fogalmaznak meg. Ez lehetőséget ad az esetleges tévhitek felszínre hozására. ezek megbeszélésére, a szükséges javítások elvégzésére. A foglalkozások lehetőséget adnak a tanulóknak, hogy több szemszögből vizsgálják meg ugyanazt a problémát így új összefüggésekben alkalmazhatják tudásukat. Az értékelés főleg formatív módon történik, de a projekt során a szummatív értékelésre is adódik lehetőség: feladatlapok, számítási eredmények, beszámolók. A projekt tevékenységek során a gyerekek nagyon sok pozitív megerősítést kapnak: pedagógus, csoport társak, eredmények. A tanári visszajelzések a hangsúly a fejlődésre, nem a hiányosságokra fektetik. A tanulóknak minden foglalkozás alkalmával rendelkezésére áll néhány perc, amikor munkájuk folytatása előtt megbeszélhetik a kérdéseiket, ötleteiket. A gyerekek részfeladatokat vállalnak csoporton belül, folyamatosan önellenőrzést és egymás ellenőrzését végezik. A tanulóközpontú tanulás által, fejlődnek az önálló tanuláshoz szükséges készségek: döntéshozás, időkeretek betartása, önszerveződés, felelősségteljes feladatvégzés. A tanulók munka állomásonként jegyzetfüzetekben írják le a felmerülő problémákat, javaslatokat, további teendőket, terveket. Ez lehetővé teszi a folyamatos önértékelést, a csoporttársak értékelését.


A projekt menete

Módszertani eljárások

A projekt módszertana tanulóközpontú tevékenységekkel segített, az előzetes ismeretek, tapasztalatok alapján, interaktívan történő új tudásépítésre, elmélyítésre épül.

  • Mekkora a bolygónk? (1 óra)

Előkészítés, ráhangolás

Video megtekintése: A Nap és a Föld méretarányai: https://www.youtube.com/watch?v=-JXuSux9lKk (2019.04.24.)

A Föld méretéről az első, mai értelemben is pontosnak nevezhető elképzelés több mint kétezer évvel ezelőttre nyúlik vissza. A lenyűgöző eredmény egy egyszerű, ám ötletes méréshez kötődik, amit az alexandriai könyvtár vezetője, a földrajztudós Eratoszthenész (Kr.e. kb. 276-195) végzett el. A kísérletet márciusban végezték el a tanulók: helyi dél időben megmérték a Nap által vetett árnyékot egy rúd segítségével és egy előre összealított feladatlap utasításait követve kiszámították a Föld kerületét. Az eredmények 39600km és 41000 km között helyezkedtek. A legjobb eredmény39960 km volt (a Föld kerületének valódi mérete: 40075 km).

Feladat megjelölés

Kísérlet megismétlése a Geomatech tananyag segítségével: A Föld kerülete

https://tananyag.geomatech.hu/m/UzY4lJTO (2019.04.17.)

A csoportok kiszámítják a föld kerületét különböző beesési szögeket használva: D pont mozgatása a kör körül.

Előzetes ismeretek feltérképezése, rendszerezése

Mi változik a D pont mozgatásával a kör felületén? Figyeljétek meg a földgömböt is.

Csoportmegbeszélés, válaszok ismertetése, közös fogalmak kiemelése: koordináták, fokhálózat, szélességi és hosszúsági körök.

Sulinet tananyag: https://tudasbazis.sulinet.hu/hu/termeszettudomanyok/termeszetismeret/ember-a-termeszetben-6-osztaly/tajekozodas-a-foldgombon-a-szelessegi-es-hosszusagi-korok/a-szelessegi-korok (2019.04.24.).

Tájékozódás a földgömbön online felületen, a szélességi köröket és hosszúsági köröket határoznak meg: következtetnek a fokhálózatra: Elvégzik az oldalon található gyakorló feladatokat: Hely keresése földrajzi koordináták alapján.

  • Hol vagyunk mi? (1óra)

Ismeretek rendszerezése, új kontextusba helyezése

Google térkép bemutatása. Hol vagyunk mi? A tanulók megkeresik településünket, leolvassák az iskola földrajzi koordinátáit és leírják a jegyzetfüzetekbe.

Játékos feladat

Geomatech_ Koordináta-torpedó játék: https://tananyag.geomatech.hu/b/869485#material/964061 (2019.04.24.). Játékos feladat: koordináták meghatározása, előjelek megbeszélése a koordináta rendszer négy negyedében.

Feladat megjelölés

Csoportmunka: minden csoport egy, az iskola koordinátáival megegyező pontot keres meg, a koordináta értékek előjelei eltérnek a négy csoportnál, a koordináta rendszer négy negyedének megfelelően (+ +; - -; + -; - +). Bejelölik az kapott pontot a feladatlapon.

Google térkép kivetítése az IKT táblán. Minden csoportvezető bejelöli a kapott pontot a táblán lévő térképen. Cetlivel jelölik a pontokat a hagyományos földgömbön is. A táblakép alapján a koordináta rendszerre asszociálnak (pozitív, negatív számok ábrázolására)

A táblakép alapján- térképészeti alapfogalmak átbeszélése, a Föld geometriai paramétereinek az áttekintése (világtájak, Egyenlítő, kezdő meridián, szélességi körök, hosszúsági körök). Értékek előjeleinek a megbeszélése.

  • Mi van az iskolánk "alatt" a Föld gömb túlsó oldalán? (2 óra)

Ismeretek rendszerezése, új kontextusba helyezése

Határozd meg a földrajzi koordinátákat!

Map Tunnelling Tool: https://www.freemaptools.com/tunnel-to-other-side-of-the-earth.htm (2019.04.24.)

A leolvasott koordináta értékeket összehasonlítják az iskola koordinátáival.

Négy csoportban dolgoznak és megkeresik az összefüggést az alagút végén lévő pont és az iskola koordinátái között. Minden csoport beszámol a munkájáról, ismertetik a Földgömb másik oldalán lévő koordináták meghatározási módját az alkalmazás segítsége nélkül.

A foglalkozás végén értékelik a csoportok gondolatmenetét, a kapott összefüggéseket. Kiválasztják a legegyszerűbb, célravezető módszert.

A tanulók kiszámítják az elképzelt alagút hosszúságát: a kör kerületéből indulnak ki, átmérő értéke, sugár értékének a megadása. Szükség esetén- tanári támogatás segítő kérdésekkel.(kör, kerület, sugár, átmérő).

Minden csoport kiszámítja a Föld átmérőjét. Ismertetik az eredményeket.

Eredmények értékelése, ellenőrzése: tankönyv/ Internet.

Geomatech tananyag: Eratoszthenész becslése a Föld sugarára

https://tananyag.geomatech.hu/b/869525#material/1403649 (2019.04.24.)

Kapcsolódó feladatok megoldása, eredmények bemutatása, megbeszélés.

  • Miért fontos a helymeghatározás? (2óra)

Ráhangolódás, jelentésteremtés

A diákok rövid (1- 2 perces) videókat néznek meg- GPS használata a mindennapi életben- helymeghatározás, navigáció, elsősegély stb. Ezek után következik az amerikai- GPS- és a fejlesztés alatt álló európai- Galilei- helyzet meghatározó alkalmazások rövid ismertetése, használata a mindennapi élet helyzetekben.

Visszacsatolás, kapcsolatteremtés

Miért fontosak ezek az alkalmazások? Miért fontos nagyon sok esetben a tartózkodási hely meghatározása?

A tanulók 4- 5 fős csoportokban dolgoznak; kifejtik véleményüket a látottakkal kapcsolatban. Meghatározzák, hogy a videó tartalma melyik fontos mindennapi problémához kapcsolódik. Megbeszélik a helyzet-meghatározás fontosságát, újabb alkalmazási lehetőségeket gyűjtenek.

Az általuk legfontosabbnak tartott alkalmazási ötletet bemutatják egy rövid történettel, esetleg rajzos bemutatóval. Következik egymás munkájának az értékelése.

Játékos feladat

Geomatech_ Add meg a szálloda koordinátáit! A GPS használata elterjedt. Működésének megértéséhez járul hozzá ez a tananyagegység: https://tananyag.geomatech.hu/material/simple/id/508065#material/590077 (2019.04.24.)

A térképen véletlenszerűen megjelenik egy szállodát jelképező pont. Határozd meg a koordinátáit!

Geomatech_GPS szimuláció megtekintése: https://tananyag.geomatech.hu/material/simple/id/1414331 (2019.04.24.)

  • Reflektálj! Szólj hozzá!

A diákok meghívása a Linoit.com alkalmazás felületére; mindenki leírja egy színes cetlire a véleményét, legjobb élményét az elmúlt órákról, megismert alkalmazásokról, esetleg hová utazna el legszívesebben, ha lehetősége lenne rá.

A projekt részletei

Szükséges készségek

A projekt tematikája kapcsolódik a fizika, matematika és földrajz tantárgyak témaköreihez. Adott esetben tantárgyi részeket a célcsoporthoz igazodva könnyen ki lehet hangsúlyozni. A foglalkozások nagymértékben szolgálják az általános műveltség gyarapítását, előtérbe helyezik a problémamegoldást, a kreativitást igénylő feladatokat. A foglalkozások tevékenységei jól adaptálhatóak az eszközök, a célcsoport és a résztémák szempontjából is. A tevékenységek listáját tovább lehet bővíteni témakörökre vagy egész tananyagra, a tanulói igényekhez, képességekhez és az időkeretekhez alkalmazkodva. Számos elméleti, gyakorlati és kreatív feladat szolgálja a földrajzi helymeghatározásával kapcsolatos problémák megismerését, feldolgozását. A foglalkozások különböző elemei a konkrét körülményekhez, lehetőségekhez igazodva kiemelhetőek és rövidebb időkeretekben önállóan is megvalósíthatóak.

Előzetes tudás:

  • fizikai alapfogalmak: tér, mérés, kísérlet, fény, árnyék, mozgás, idő, műhold, hullám.
  • földrajzi alapfogalmak: térképészeti alapfogalmak, a Föld geometriai paraméterei: világtájak, egyenlítő, kezdő meridián, szélességi körök, hosszúsági körök, földrajzi koordináták, fokhálózat. navigáció, helymeghatározás.
  • digitális írástudás (böngészők kezelése, számítógéppel segített tanulási készségek, alkalmazások kezelése).
  • kooperatív tanulási készségek: csoportmunka elfogadása, vállalkozási készség és felelősségtudat, időkeretek betartása, önértékelés, csoporton belüli és csoportközi értékelés.

A feladat a csoportmunkában, kifejezőképességben, illetve számítógépes alkalmazások használatában jártasságot igényel a pedagógus és a diákok részéről is.

Nehézségek a módszer bevezetés elején tapasztalhatóak, amíg hozzá szoknak az önálló, tanulóközpontú tanuláshoz, az önálló véleményalkotáshoz, szóban és írásban.


A projekthez szükséges anyagok és eszközök

Technológia - Hardver

  • Interaktív tábla, projektor, tanári laptop
  • fényképező gép vagy mobil telefon.
  • tanulói laptop vagy tablet

Internetes források, alkalmazások

  • TeamUp (csoportalkotás): https://teamup.aalto.fi/
  • Időmérő: https://www.online-stopwatch.com/
  • Google térkép: https://www.google.hu/maps/
  • Alagút a Föld másik oldalára: https://www.freemaptools.com/tunnel-to-other-side-of-the-earth.htm
  • Online üzenő fal: https://en.linoit.com/

Közgyűjteményi tartalmak

  • Geomatech tanegységek:

https://tananyag.geomatech.hu/m/UzY4lJTO

https://tananyag.geomatech.hu/b/869485#material/964061

https://tananyag.geomatech.hu/b/869525#material/1403649

https://tananyag.geomatech.hu/material/simple/id/508065#material/590077

https://tananyag.geomatech.hu/material/simple/id/1414331

  • SDT tananyag: Tájékozódás a földgömbön: https://tudasbazis.sulinet.hu/hu/termeszettudomanyok/termeszetismeret/ember-a-termeszetben-6-osztaly/tajekozodas-a-foldgombon-a-szelessegi-es-hosszusagi-korok/a-szelessegi-korok
  • A Nap és a Föld méretarányai

https://www.youtube.com/watch?v=-JXuSux9lKk

  • Videó 1: https://www.youtube.com/watch?v=8_5T1FwQPZc&list=PLoW55g8cihhLcnWXFbi75Qezlwc61ExX6&index=1
  • Videó 2:

https://www.youtube.com/watch?v=YoUztqK-FD4&index=3&list=PLoW55g8cihhLcnWXFbi75Qezlwc61ExX6

  • Videó 3:

https://www.youtube.com/watch?v=74IYvJjy8c8&list=PLoW55g8cihhLcnWXFbi75Qezlwc61ExX6&index=5

  • Videó 4:

https://www.youtube.com/watch?v=98K-G8zdbVk&list=PLoW55g8cihhLcnWXFbi75Qezlwc61ExX6&index=4

Egyéb Eszköz

  • feladatlapok
  • értékelő lapok
  • földgömb, térkép, számológép
  • füzet, csomagoló papír, színes filctollak

Projektterv

3718 Megyaszó, Fő út 24., +36-47-550-010
Az oldalt a Webnode működteti
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el